Goed verhuurderschap: wie wil dat nou niet?

Op 22 februari debatteerde de Tweede Kamer over het wetsvoorstel goed verhuurderschap. De Federatie HCS is blij met dit wetsvoorstel, maar ziet ook verbeterpunten.

Goed verhuurderschap: wie wil dat nou niet?

Op 22 februari debatteerde de Tweede Kamer over het wetsvoorstel goed verhuurderschap. Dit wetsvoorstel geeft gemeenten de mogelijkheid om misstanden op de woningmarkt te bestrijden, waaronder te hoge huren, gebrekkig onderhoud en discriminatie van potentiële huurders. Gemeenten kunnen vergunningen verplicht stellen en deze alleen maar uitgeven aan verhuurders met goed beleid en daarop handhaven door boetes en deze vergunning zelfs in te trekken als ze het te bont maken.

De Federatie HCS is blij met dit wetsvoorstel, wat misstanden in de commerciële sector zou kunnen aanpakken. Echter geeft deze wet nog geen garantie dat een gemeente ook echt in actie komt. Een gemeente moet binnen deze wet zelf besluiten dat de vergunningplicht noodzakelijk is in een bepaald gebied. Dit kan leiden tot willekeur, want het zou kunnen betekenen dat je als huurder in een bepaalde wijk in een slechte woning zit waarin niet gecontroleerd wordt op goed verhuurderschap, maar dat dit in een aangrenzende wijk wel gebeurt. Het kan er ook voor zorgen dat slechte verhuurders verhuizen naar een ander gebied omdat deze regels daar simpelweg niet actief gehandhaafd worden.

“Wij maken ons zorgen over het standpunt van de VVD die wil dat gemeenten wachten tot er voldoende meldingen binnen zijn gekomen. Dat terwijl we weten dat het soms echt een drempel is voor huurders om te klagen over hun verhuurder,” zegt Ger van der Pluijm, bestuurslid bij de Federatie HCS.

De gezamenlijke motie van GroenLinks en PvdA roept op om juist een landelijke vergunningplicht in te voeren, zodat het wetsvoorstel meteen overal van toepassing is. “Hiermee zorg je voor een goede bescherming van huurders tegen malafide verhuurders. Voor verhuurders maakt dit het speelveld overal gelijk en beloon je daarmee de verhuurders die hun zaken wel op orde hebben en zonder problemen kunnen aantonen dat zij een goede verhuurder zijn.”

De Federatie vindt het positief dat er verschillende moties en amendementen zijn ingediend die oproepen tot goede isolatie en daarmee het bestrijden van energiearmoede, en tot de aanpak van oneigenlijke servicekosten. Op 7 maart stemt de Tweede Kamer over de moties en amendementen. De Federatie hoopt dat de Tweede Kamer kiest voor goed verhuurderschap voor iedereen, want wie wil dat nou niet?