Nieuw prijsrecord voor huurwoningen vrije sector

De vierkantemeterprijs van vrije sector hebben een nieuw prijsrecord bereikt, blijkt uit cijfers van woningplatform Pararius. Voor een appartement werd gemiddeld € 18,14 per vierkante meter per maand betaald; 6,9 procent meer dan een jaar geleden. De Federatie HCS maakt zich zorgen over woningzoekenden en huurders met tijdelijke contracten.

Steeds hogere huren

In Nederland betalen nieuwe huurders nu gemiddeld 17,18 euro per vierkante meter. Pararius onderscheidt drie woningtypen: appartementen, eengezinswoningen en vrijstaande woningen. In alle categorieën gingen de prijzen van nieuw vrijgekomen huurwoningen in de vrije sector in het eerste kwartaal van 2022 omhoog. De gemiddelde huurprijs van een appartement is voor nieuwe huurders zelfs gestegen naar € 18,14 per vierkante meter.

De prijzen stijgen door heel Nederland, maar vooral in grote steden loopt de prijs erg op. In Amsterdam betalen nieuwe huurders al €24,29 per vierkante meter en in Amstelveen, Haarlem, Leiden en Utrecht betalen nieuwe huurders rond de €20,- euro per vierkante meter. Steden als Rotterdam en Den Haag volgen met een vierkante meterprijs rond het landelijk gemiddelde.

Buiten de Randstad liggen de prijzen nog onder het landelijk gemiddelde, al ziet Pararius rappe stijgingen. In steden als Deventer en Lelystad zijn de prijzen bijna 18% gestegen in het afgelopen jaar.

Zorgen om huurders met tijdelijke contracten

Woningzoekenden hebben steeds meer moeite om een betaalbare woning te vinden. De Federatie HCS maakt zich dan ook grote zorgen om huurders met tijdelijke contracten.

Een flexibel huurcontract is voor veel huishoudens geen bewuste keuze maar een harde noodzaak in de huidige krappe woningmarkt. Huurders ervaren steeds meer woononzekerheid en verhuizen noodgedwongen van tijdelijke contract naar een nieuw tijdelijk contract met een nog hogere huur. Deze groep tijdelijke huurders heeft hierdoor steeds meer moeite om een passende woning te vinden.

Maatregelen voor een eerlijke huurprijs

De Federatie HCS zet zich actief in voor regulering in de vrije sector en het doortrekken van het woningwaarderingstelsel naar 300 punten. Hierdoor zullen bijna alle huurders in Nederland een eerlijke prijs gaan betalen voor de kwaliteit van hun woning.

Een grote groep huurders is afhankelijk van de vrije huursector. Dit zijn mensen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning, maar in veel gevallen ook niet in staat zijn om een huis te kopen. Verhuurders mogen in de vrije sector zelf de huurprijs bepalen en vanwege krapte om de woningmarkt is het mogelijk om steeds hogere huren te vragen. Een grote groep huurders valt hierdoor buiten de boot en heeft steeds minder opties voor een betaalbaar huis. Deze groep heeft ook minder woonzekerheid zoals toegang tot de huurcommissie bij gebreken in het huis of toegang tot huurtoeslag bij een inkomensterugval.

De Federatie HCS zet zich in voor een eerlijke huurprijs die past bij de woningkwaliteit. Bij veel huurders is deze balans zoek: zij betalen de hoofdprijs voor een woning die op basis van kwaliteit en onderhoud dat geld niet waard is. In grote steden kunnen steeds minder huurders een woning vinden die past bij middeninkomens zoals dat van bijvoorbeeld een docent of maatschappelijk werker. Uitbreiding van het woningwaarderingstelstel kan huurders beschermen tegen een te hoge huur.