WOZ-waarde en huurprijs

Vanaf 1 mei mag de WOZ-waarde voor maximaal 33% meetellen in de bepaling van de huurprijs. De Federatie HCS roept huurders met een gereguleerd contract en een hoge huur, en ook vrije sector huurders die vanaf 1 mei een huurcontract tekenen op om hun huurprijs en de invloed van deze wijziging extra te controleren.

Doe de Huurcheck!
Reken uit wat het je scheelt als het Parlement de Federatie Huurders in de Commerciële Sector volgt en de puntentelling de rechtmatige prijs bepaalt voor aankomende, zittende én nieuwe vrije huurders .
Nieuw contract? Dan kun je nu al je gelijk halen, als je binnen 6 maanden checkt.

Maximering WOZ-aandeel in huurprijs

Vanaf 1 mei 2022 telt de WOZ-waarde minder zwaar mee in de maximale huurprijs. Deze WOZ-cap betekent dat voor sommige huurwoningen het aandeel van de WOZ-waarde in de huurprijs wordt beperkt tot maximaal 33% van het puntenaantal voor een huurwoning. Deze maatregel wordt ook de “cap op de WOZ” genoemd.

Deze maatregel geldt alleen voor een specifieke groep huurders. Zo moet het puntenaantal van de woning hoger zijn dan 142 en moet het aandeel van de WOZ-punten groter zijn dan 33% van het totale aantal punten in het woningwaarderingssysteem. Daarnaast heeft de overheid ook bepaalde huurwoningen uitgezonderd van deze maatregelen, zoals kleine woningen in de regio Amsterdam of Utrecht of sommige woningen die na 2014 gebouwd zijn. In dit artikel van de Federatie HCS leest u wat de belangrijkste voorwaarden van en uitzonderingen op deze maatregel zijn met voorbeelden.

In de praktijk zijn er op dit moment twee groepen huurders die mogelijk een huurverlaging kunnen krijgen. Zittende huurders met een gereguleerd contract die tegenwoordig een woning hebben met een prijs boven de liberalisatiegrens en huurders in de vrije sector die vanaf 1 mei 2022 een huurcontract tekenen.

Huurders met een gereguleerd contract en een dure huur

Niet alle huurders met een hoge huurprijs huren ook daadwerkelijk in de vrije sector. Zittende huurders kunnen alleen gebruik maken van deze maatregel als de huurprijs in het jaar dat het huurcontract van start ging onder de liberalisatiegrens lag. De vraag is dus of de huurwoning bij ingang van het huurcontract een sociale of een vrije sector huurwoning was. Dit kunt u controleren op deze site van de Huurcommissie.

In de praktijk zijn huurders met een gereguleerd huurcontract en een dure huur de enige groep zittende huurders die eventueel in aanmerking komen voor een huurverlaging op basis van deze nieuwe maatregel.

De Huurcommissie heeft een nieuwe versie van de huurprijscheck waarmee huurders de maximale huurprijs onder deze nieuwe regel kunnen berekenen. De huurprijscheck houdt rekening met alle uitzonderingen op de WOZ-cap en helpt huurders bij het opzoeken van de WOZ-waarde van hun huurwoning.

Heeft u op basis van de nieuwe puntentelling recht op een huurverlaging? De Huurcommissie geeft uitleg hoe u een huurverlaging kunt aanvragen.

Vrije sector huurders met een huurcontract vanaf 1 mei 2022

Huurders in de vrije sector hebben bij een nieuw huurcontract een half jaar de tijd om de huurprijs te laten beoordelen door de Huurcommissie. Als blijkt dat de huur eigenlijk lager moet zijn dan de liberalisatiegrens, een bedrag van €763,47 in 2022, moet de huur verlaagd worden. De Huurcommissie concludeert dat de woning een gereguleerde ofwel een sociale huurwoning is.

Nieuwe huurders met een contract vanaf 1 mei kunnen ook met de huurprijscheck van de Huurcommissie controleren wat de maximale huurprijs mag zijn. Door de cap op de WOZ bestaat er een kans dat sommige huurders hierdoor toch een gereguleerde woning met een maximale huurprijs huren.

Heeft u op basis van de puntentelling toch een gereguleerde woning? De Huurcommissie geeft uitleg hoe u een huurverlaging kunt aanvragen en welke informatie u daarvoor moet aanleveren.