Huurstijging in de sociale sector maximaal 2,3 procent

De huren voor de meeste mensen in een sociale huurwoning mogen vanaf 1 juli met maximaal 2,3 procent stijgen. Dat heeft minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bekendgemaakt.

Huurstijging in de sociale sector maximaal 2,3 procent

De meeste bewoners van een sociale huurwoning kunnen hierdoor op 1 juli 2022 een huurverhoging krijgen van 2,3%. Dit percentage is het gemiddelde inflatiecijfer over vorig jaar.

Hierdoor is de toegestane verhoging voor sociale huurders één procent lager dan voor huurders in de vrije sector. De huur in de vrije sector mag van de overheid naast het inflatiepercentage met een extra procent omhoog en komt hierdoor op 3,3%.

Hogere stijging voor sommige sociale huurders

Een klein deel van huurders van een sociale huurwoning krijgen te maken met een grotere huurverhoging. Het gaat hier om huurders met een kale huurprijs onder de €300,- per maand, zij kunnen dit jaar een verhoging van €25,- per maand krijgen.  Huurders met een hoger inkomen gaan ook meer betalen door een inkomensafhankelijke heffing. Huurders met een jaarinkomen boven de € 47.948 voor een eenpersoonshuishouden of € 55.486 voor een meerpersoonshuishouden kunnen een inkomensafhankelijke verhoging krijgen van €50,- of zelfs €100,- per maand.

Betaalbaarheid in de commerciële sector

De Federatie HCS maakt zich grote zorgen over de betaalbaarheid van huurwoningen. Huurders van een gereguleerde huurwoning in de commerciële sector hebben veelal een hogere huurprijs dan huurders bij een woningcorporatie en hoge servicekosten. Het gaat hier bijvoorbeeld om dure sociale huur voor starters of woningen die in het verleden door een woningcorporatie aan een buitenlandse belegger zijn verkocht. Daarnaast is er ook een groep huurders in de gereguleerde commerciële sector die honderden euro’s aan extra servicekosten betalen. Huurder van deze nep-sociale huur zijn vanwege hun hoge woonlasten extra kwetsbaar.

Stijgende inflatie

De inflatie is op het hoogste niveau in veertig jaar en huurders worden financieel steeds harder geraakt. Dagelijkse lasten worden steeds hoger en de stijgende prijzen voor energie treffen huurders in slecht geïsoleerde woningen hard. Het Nibud waarschuwt nu al dat veel gezinnen er financieel op achteruit gaan.

De Federatie HCS maakt zich ook grote zorgen over de stijgende inflatie omdat de maximale huurverhoging hieraan is gekoppeld. In januari berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek dat deze op 6,4 procent uitkomt. Zonder overheidsingrijpen staat huurders volgend jaar een enorme huurstijging te wachten. Op 15 februari stemde de Tweede Kamer echter tegen moties van Kamerleden Henk Nijboer (PvdA), en Sandra Beckerman (SP) en Sylvana Simons (BIJ1) om huurders tegen enorme huurprijsstijgingen te beschermen. De Federatie HCS is teleurgesteld dat de minister voor Volkshuisvesting en de coalitiepartij geen actie wilen nemen om huurders te beschermen tegen onbetaalbare woonlasten.