Huurverhoging vrije sector in 2022 maximaal 3,3%

In de vrije sector mogen verhuurders volgend jaar de huur met maximaal 3,3 procent verhogen. Dat heeft de overheid deze week bekend gemaakt. Huurders in de vrije sector gaan volgend jaar hierdoor tientallen euro’s per maand meer betalen.

Huurverhoging vrije sector in 2022 maximaal 3,3%

Maximale huurverhoging in de vrije sector

De Eerste en Tweede Kamer stemde afgelopen maart in met wet Nijboer om de jaarlijkse huurprijsstijging in de vrije sector te beperken. Tot 1 mei 2024 stelt de overheid de maximale huurprijsstijging vast op een maximum van inflatie + 1%. Het inflatiepercentage wordt jaarlijks berekend met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Betaalbaarheid

De huren in de vrije sector zijn de afgelopen jaren snel gestegen. De Federatie HCS ziet een maximaal percentage voor de jaarlijkse huurstijging als een goede eerste stap. Voor deze wet was er geen toezicht van uit de overheid en gelde het maximale percentage dat was afgesproken in het huurcontract. Verhuurders konden hierdoor de huur ook met veel hogere percentages laten stijgen. Toch heeft ook een maximale huurverhoging grote gevolgen voor de betaalbaarheid van huurwoningen.

Huurstijging

Steeds meer mensen zoeken een redelijk betaalbare huurwoning in het middenhuursegment.  Een huurder met een kale huurprijs van €950 gaat volgend jaar na de verhoging een kale huurprijs van €981,35 betalen, een huurverhoging van meer dan 30 euro per maand. Dit betekent echter ook dat de huurders van dit appartement na een volgende jaarlijkse huurverhoging in 2023 niet langer in de prijsklasse middenhuur wonen.
In de grote steden kunnen huurprijzen in de vrije sector ook een stuk hoger liggen. Huurders van een appartement in Amsterdam met een maandelijkse huurprijs van €1300 per maand gaan meer dan 40 euro per maand extra betalen.

Beleid voor betaalbare woningen

Wet Nijboer is niet voldoende om vrije sector huurwoning op lange termijn betaalbaar te houden. De standaard mogelijkheid voor een verhoging met het inflatiepercentage en één procent extra draagt bij aan snelle huurstijgingen. Gemeente zetten volop in op middenhuur om betaalbare woningen te garanderen. Een standaard huurverhoging druist hiertegen in omdat middelhuur binnen één of twee jaar tot het dure vrije sector segment gaat behoren. Middeninkomens kunnen de huurprijs vanwege jaarlijkse huurverhogingen steeds minder goed betalen.

De Federatie HCS roept op om niet standaard de huren te verhogen boven het inflatiepercentage en om snel stappen te zetten met het doortrekken van het WWS-systeem naar de vrije sector zodat huurders een eerlijke huur betalen voor hun woning.

De huurprijsstijging voor huurders in de gereguleerde sector is per 1 januari 2022 nog niet bekend gemaakt. Dit is de maximale huurprijsstijging voor huurders met een huurprijs niet hoger dan €763,47 per maand (prijspeil 2022) of huurders die een in het jaar dat zij in hun huurwoning kwamen wonen een huurprijs hadden gelijk aan of onder de liberalisatiegrens. Dit kan je controleren op de site van de huurcommissie.