PERSBERICHT: Bevries de vrije sectorhuren in 2022 en 2023

Inflatie maakt huren onbetaalbaar. In januari steeg de inflatie naar 6,4%, terwijl deze in december 5,7% bedroeg.
De Federatie HCS stelt daarom ook voor, dat de Tweede Kamer ingrijpt om de huren voor de vrije sector in 2022 en 2023 te bevriezen. Daarnaast is de verdere regulering van de vrije sector (zoals doortrekken van het puntenstelsel) de enige oplossing voor de wooncrisis.

Huurders vrezen voor enorme huurprijsstijging

Zonder overheidsingrijpen wacht huurders volgend jaar een enorme huurprijsstijging. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde dat de inflatie in januari is opgelopen tot het hoogste niveau in veertig jaar. Het jaarlijkse toegestane huurprijscijfer is gekoppeld aan het inflatiecijfer. De Federatie HCS roept de Tweede Kamer op om huurprijsstijging en het inflatiecijfer los te koppelen om huurwoningen betaalbaar te houden.