Waarom heb jij informatie van de Federatie HCS ontvangen?

In Amsterdam woonde in 2020 inmiddels al 43 procent van alle huurders bij een commerciële verhuurder. De Federatie HCS heeft naar 20.000 huurders van deze groep informatie gestuurd. In dit artikel lees je waarom jij en je buren van ons post hebben ontvangen.

Waarom heb jij informatie van de Federatie HCS ontvangen?

In Amsterdam wonen steeds meer huurders in de commerciële sector. Deze huurders hebben een particuliere belegger als huisbaas of een grote organisatie zoals een institutionele belegger. Kortom, dit zijn alle huurders die een andere verhuurder hebben dan een woningcorporatie.

Een woningcorporatie heeft een maatschappelijke functie en maakt prestatieafspraken met een gemeente. Huurders hebben vaak een eigen belangenbehartiger die samen met een woningcorporatie en gemeente afspraken maakt, meepraat en advies geeft over het beleid van de corporatie.

Huurders in de commerciële sector

Huurders in de commerciële sector hebben in de meeste gevallen geen huurderorganisatie die opkomt voor de belangen van huurders. In Amsterdam woonde in 2020 inmiddels al 43 procent van alle huurders bij een commerciële verhuurder.

Vanwege de wooncrisis is het voor woningzoekenden steeds lastiger om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, de wachttijden worden steeds langer. Maar de huizenprijzen stijgen ook fors, evenals het bedrag dat woningzoekenden moeten overbieden. Wie geen plek kan vinden bij een woningcorporatie en geen huis kan kopen heeft maar één alternatief: de commerciële huursector.

Het aantal huurders in de commerciële sector groeit ieder jaar. Maar de meeste huurders zijn niet vertegenwoordigd door een huurderorganisatie. De wet op het overleg huurders verhuurder (WOHV) geeft huurders samen, als zij zich in een huurderorganisatie verenigen, wettelijke bevoegdheden die een huurder zelfstandig niet heeft.

Huurders staan samen veel sterker en kunnen invloed uitoefen op het beleid van hun verhuurder. Dit is waarom de Federatie HCS aan 20.000 huurders in Amsterdam post heeft gestuurd om hen te informeren over hun rechten als huurder.

Maar waarom heb jij nu juist post van de Federatie HCS ontvangen?

De Federatie HCS heeft aan 20.000 huurders post gestuurd die wonen in de commerciële sector. Dit zijn huurders die in een complex of straat wonen waar de huurwoningen van dezelfde eigenaar zijn en die in de afgelopen jaren zijn gebouwd. De eigenaren van deze 20.000 huurwoningen zijn allemaal institutionele beleggers.

Nieuwe huurders hebben vaker te maken met hoge huurprijzen en tijdelijke contracten. Gelijktijdig is de kans dat er al een actieve huurderorganisatie is kleiner. Maar omdat er veel woningen deel uitmaken van het complex en omdat de verhuurder een institutionele belegger is, zijn er kansen om met succes een huurderorganisatie op te richten.

Dit is de reden dat de Federatie HCS juist informatie naar jou en al jouw medehuurders heeft gestuurd.