Federatie HCS roept 20.000 Amsterdamse huurders op om een huurdersorganisatie te starten

In Amsterdam ontvangen 20.000 huurders post van de Federatie HCS. Huurders maken zich steeds meer zorgen over hun toekomst. Hoge huurprijzen, tijdelijke contracten, slecht onderhoud of vragen over wat een verhuurder in de toekomst van plan in met het wooncomplex. Maar met een huurdersorganisatie kan je hier echt invloed op uitoefenen.

Heb jij post ontvangen van de Federatie Huurders Commerciële Sector?

In Amsterdam ontvangen 20.000 huurders post van de Federatie HCS. Huurders maken zich steeds meer zorgen over hun toekomst. Hoge huurprijzen, tijdelijke contracten, slecht onderhoud of vragen over wat een verhuurder in de toekomst van plan is met het wooncomplex. Maar met een huurdersorganisatie kan je hier echt invloed op uitoefenen.

Betere belangenbehartiging

De Wet op het overleg huurders verhuurder (WOHV), soms ook de overlegwet genoemd, geeft huurders wettelijke rechten als zij zich verenigingen in een huurdersorganisatie. Dit is een vereniging of stichting met het doel om de belangen van huurders te behartigen. De WOHV geldt voor alle huurders in Nederland en dus ook voor huurders in de commerciële sector. Een huurdersorganisatie is belangrijk omdat deze huurders gezamenlijk rechten geeft die je als individuele huurder niet hebt. Een verhuurder moet minimaal één keer per jaar overleggen met de huurdersorganisatie en huurders hebben het recht om zelf onderwerpen op de agenda te zetten. Een verhuurders moet de huurdersorganisatie informeren over plannen en beslissingen zoals een huurverhoging, onderhoud of verkoopplannen. Daarnaast heeft de huurdersorganisatie de mogelijkheid om over beleid van de verhuurder te adviseren en kan de verhuurder servicekosten niet wijzigingen zonder instemming van de huurdersorganisatie.

Te weinig huurdersorganisaties in de commerciële sector

Huurders van een woning bij een woningcorporatie zijn meestal vertegenwoordigd door een huurdersorganisatie. De Federatie HCS is de enige landelijke organisatie die zich 100% inzet om de belangen van huurders in de commerciële sector te behartigen. Inmiddels is al een grote groep huurdersorganisaties bij ons aangesloten. Maar huurdersorganisaties in de commerciële sector zijn nu nog te vaak de uitzondering. De afgelopen jaren merkte de Federatie HCS dat veel huurders in de commerciële sector zich niet bewust zijn van hun huurrechten en ook onbekend zijn met de voordelen van een huurdersorganisatie. Terwijl dit voor huurders een belangrijke manier is om meer invloed te hebben over hun woning en het gebouw waarin ze wonen.

Richt zelf een huurdersorganisatie op

De Federatie HCS heeft als een pilot 20.000 Amsterdamse huurders in de commerciële sector post gestuurd met de oproep om een huurdersorganisatie te starten. De Federatie HCS is sinds 2019 de Nederlandse organisatie voor huurders in de gereguleerde particuliere en de vrije huursector. Wij maken ons sterk voor de belangen van huurders in de commerciële sector. Bij landelijke en lokale politiek geven wij deze huurders een stem en aangesloten huurdersorganisaties maken deel uit van een landelijk netwerk om ervaringen en kennis mee uit te wisselen. Maar de afgelopen jaren hebben we ook gezien dat veel huurders in deze sector niet weten dat zij, net als huurders bij een woningcorporatie, zich ook kunnen verenigen. Vereniging is voor huurders de eerste stap om samen een stem te hebben in het beleid van verhuurders maar ook op lokaal niveau naar gemeenten.

De Federatie HCS gaat huurders helpen deze stap te maken. Dit doen wij door huurders informatie te geven over hun wettelijke rechten vanuit de WOHV maar ook door ervaringen te delen van bestaande huurdersorganisaties en hun vrijwilligers. In de komende maanden organiseert de Federatie HCS informatiesessies. Wil jij meer weten over de WOHV en hoe jij met jouw buren een huurdersorganisatie kan oprichten. Je kan je alvast aanmelden zodat je als eerste een uitnodiging voor de webinar en andere informatiesessies ontvangt.