Maatschappelijke verantwoordelijkheid van pensioeninvesteerders in commerciële huur

De wooncrisis waar Nederland op dit moment in verkeert, is ongekend. Hoge huren die elk jaar stijgen en tijdelijke contracten zijn de realiteit voor veel huurders in de commerciële sector. Aangezien Nederlandse pensioenfondsen beleggen in woningen in deze sector hebben zij het potentieel om onderdeel uit te maken van de oplossing van de crisis. Daarom nodigt de Federatie HCS de grootste pensioenfondsen uit voor een gesprek over de huidige ontwikkelingen in de sector.

In een brief gericht aan de grootste pensioenfondsen nodigen we hen uit om met de Federatie HCS in gesprek te gaan over de huidige ontwikkelingen in de sector.

Pensioenfondsen moeten ervoor zorgen dat Nederlandse werknemers een goede oudedagvoorziening hebben. Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat hier een goed rendement bij hoort, zodat de gepensioneerden van nu en die van de toekomst in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Maar wij willen graag onderzoeken hoe een balans gevonden kan worden tussen rendement en goede beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen.

Een goed pensioen is belangrijk maar gelijktijdig mag het rendementsdenken niet uit het oog verliezen dat de kosten van huisvesting een fundamenteel element zijn in de maandelijkse uitgaven van Nederlanders.

Juist door hun maatschappelijke positie hebben pensioenfondsen de plicht om kritisch te kijken naar hun beleggingen in de commerciële huursector. Een goed pensioen en een goed betaalbare huurwoning: wij geloven dat het beide kan.

Bekijk hier als voorbeeld onze brief aan ABP.