Federatie kijkt verder dan wetsvoorstel Nijboer

Op dinsdag 23 maart heeft De Eerste Kamer ingestemd met een wetsvoorstel van PvdA Kamerlid Henk Nijboer. Dit wetsvoorstel beperkt de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector tot maximaal 1% bovenop inflatie. De Federatie staat hier positief tegenover, maar vindt het nog onvoldoende.

Federatie kijkt verder dan wetsvoorstel Nijboer

De huren in de vrije sector zijn, door jarenlange exorbitante verhogingen, inmiddels al veel te hoog. De Federatie is derhalve van mening, dat bevriezing en vaak verlaging van huurprijzen bitter nodig zijn en niet door de nu afgesproken matiging (inflatie + 1%) van tafel moeten raken. Huurders in de commerciële sector moeten dezelfde rechten en bescherming krijgen als huurders in de sociale sector. Dit kan bewerkstelligd worden door o.a. verhoging van het maximaal aantal woonpunten tot 300 waardoor tevens toegang tot de huurcommissie zonder aanvullende voorwaarden geregeld is.

Zie hier het aangenomen Initiatiefvoorstel-Nijboer Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten.

Bron foto