Huurders vallen financieel verder buiten de boot

Huurders vallen financieel verder buiten de boot

De Federatie Huurders Commerciele Sector komt op voor de belangen van 7% van de Nederlanders die in een particuliere huurwoning wonen. De huren in de vrije sector staan de laatste jaren onder enorme druk. Dat toont dit artikel uit NRC maar weer eens duidelijk aan. Het rekenvoorbeeld van De Nederlandse Bank spreekt boekdelen. De huurder in de vrije sector is na 30 jaar € 2.300,- per maand kwijt terwijl de koper van een vergelijkbare woning, dan € 700,- kwijt is en een afgelost huis heeft van een paar ton. Door deze scheve behandeling betaalt deze 7% een te hoge rekening en dat vraagt om structurele veranderingen in het woonbeleid. Maar begonnen moet worden om veel meer te bouwen voor het middensegment en dan niet alleen met loze beloftes van beleggers en corporaties maar keiharde afspraken.

Bekijk hier het NRC artikel