Nieuwsbrief oktober 2024

Facebook
Twitter
LinkedIn

Manifest Help! Ouderen

In onze stad zitten veel oudere Amsterdammers noodgedwongen opgesloten in ongeschikte woningen en jongeren en gezinnen wachten jarenlang op een huis. Gezien de vergrijzing neemt dit probleem de komende jaren alleen maar toe. Hoewel de effecten van de babyboom al jarenlang inzicht zijn, ontbreekt het nog aan daadkrachtige maatregelen om oudere Amsterdammers waardig te laten wonen. De problemen rondom ouderenhuisvesting dreigen onhoudbaar te worden. Er zijn noodmaatregelen nodig voor de korte en de lange termijn. Dit vraagt om andere beleidsmatige, ­politieke en financiële keuzes, waarin het belang van de (toekomstige) oudere Amsterdammers voorop staat. Daarom luiden wij – in afstemming met onze achterban en diverse huurders- en bewonersorganisaties – de noodklok. Dit manifest biedt het Amsterdams stadsbestuur handvatten om daadkrachtige maatregelen te nemen voor de korte en de lange termijn.

Bouw ambitieus door

Er is een groot tekort aan geschikte (geclusterde) seniorenwoningen en dit tekort loopt alleen maar op.

  • Zet daarom in op de snellere realisatie van substantieel meer (geclusterde) seniorenwoningen en zorg dat bestaande afspraken worden nagekomen.

  • Bouw minimaal 30% van alle woningen geschikt voor ouderen, en in gebieden met veel winkels en voorzieningen minstens 40%.

  • Geef ook ruimte aan verbouwen. Versoepel de regels voor het splitsen van woningen, wanneer deze geschikt worden gemaakt voor ouderen.

Zet in op aanpassing van bestaande woningen

  • Verhoog de zogenaamde budgetgrens van €10.000, zodat meer woningaanpassingen mogelijk zijn.

  • De Wmo moet met menselijk maatwerk worden toegepast. Bekijk wat wél mogelijk is als een voorziening niet betaalbaar is of als er kleine woningaanpassingen nodig zijn.

  • Zet in op preventieve collectieve aanpassingen van bestaande wooncomplexen waar veel ouderen wonen, zoals het plaatsen van een gezamenlijke traplift.

Bied maatwerk bij verhuizen

Ouderen die echt niet langer in hun eigen woning willen of kunnen blijven, moeten op zoek naar een passende seniorenwoning. Een grote en spannende stap, die veel (financiële) onzekerheid met zich meebrengt. Veel ouderen zijn niet bekend met bestaande verhuisregelingen of in staat om deze aan te vragen. Daarnaast staan harde criteria en starre regels maatwerk vaak in de weg, waardoor de doorstroming verder stagneert.

  • Bied ouderen goede begeleiding gedurende het volledige verhuistraject. Zet voldoende professionele wooncoaches in om hen langdurig en praktisch te kunnen ondersteunen.

  • Bied meer maatwerk en coulance bij de uitvoering van de regelingen Van Hoog Naar Laag en Van Groot Naar Beter.

  • Maak het aanbodproces van Woningnet inzichtelijker en coulanter voor ouderen. Geef ouderen meer tijd in het beslissingsproces en voor het aanleveren van documenten.

  • Veel ouderen willen graag in hun eigen omgeving wonen, waar zij veel mensen kennen.

  • Onderzoek voorrangsregelingen op buurt- of wijkniveau en versimpel woningruil.

Breng alle ouderen in beeld

Veel van het genoemde beleid is gericht op bewoners van sociale corporatiewoningen, maar grote groepen 65+’ers wonen in particulier bezit, de vrije sector of hebben een koophuis. Ook in deze woningen zitten ouderen geregeld vast. Verhuizen is vaak financieel onaantrekkelijk, omdat ze dan een grote huursprong maken. Er bestaan verder geen speciale verhuisregelingen en voor woningaanpassingen zijn ze afhankelijk van een welwillende verhuurder en/of VvE.

  • Zorg ervoor dat informatievoorziening en ondersteuning ook gericht is op ouderen in de particuliere sociale huursector, de vrije sector en in koopwoningen.

  • Stel de regelingen Van Groot Naar Beter en Van Hoog Naar Laag ook open voor huurders van particuliere sociale huurwoningen en maak passende verhuisregelingen ook voor de vrije sector mogelijk.

  • Onderzoek of de Verzilverlening nuttig is voor Amsterdamse huiseigenaren. Hiermee kunnen zij hun overwaarde tegen een lage rente inzetten om de woning levensbestendig te maken.

Taskforce

We moeten de ouderen die klem zitten helpen! Dat is een omvangrijk maatschappelijk probleem, dat vraagt om collectieve oplossingen en samenwerking tussen alle relevante partijen. Daarom stellen wij voor dat de gemeente een Taskforce ‘Langer thuis kunnen blijven wonen’ opricht. Hierin zitten de gemeente, corporaties, Stichting !Woon, de huurders, cliëntorganisaties en zorgorganisaties. Deze taskforce werkt deze aanbevelingen verder uit en maakt samen een toekomstbestendig en alomvattend woonplan voor de (toekomstige) ouderen in onze stad.

Om effectief te zijn, moet deze taskforce de domeinen van wonen, zorg en welzijn overstijgen, schotten doorbreken en het beleid integraal overzien. De dagelijkse ervaringen van onze ouderen vormen de basis van het beleid en hierop moet ingespeeld worden met daadkrachtige stappen om knelpunten op te lossen.

Noteer alvast in Uw agenda:

 

29 november 2024 van 16.00 tot 21.00 uur in Hotel Jakarta, Javakade 766, Amsterdam

Bijeenkomst voor alle aangesloten huurders organisaties. Het is inmiddels al te lang geleden dat wij elkaar persoonlijk hebben gesproken, dus nu is dè gelegenheid om daar verandering in aan te brengen. Wij verheugen ons op uw aanwezigheid.

 Voorlopig programma: 

  • 16.00 uur Opening door de voorzitter, Ger van der Pluijm
  • 16.10 uur Verslag van de diverse activiteiten die de FHCS dit jaar heeft opgepakt/uitgevoerd door diverse bestuursleden van de FHCS
  • 17.00 uur Samenwerking FHCS met de vereniging HNA
  • 17.15 uur Discussie met de aanwezigen en inventarisatie activiteiten voor 2025
  • 18.00-20.00 uur Afsluiting formele gedeelte en borrel en hapjes voor alle aanwezigen

In verband met afspraken voor de catering verzoeken wij u vriendelijk uw aanwezigheid per email door te geven aan onze secretaris, Jan van den Berg, email: janvdb@federatiehcs.nl

Bestuur FHCS

Stadsgesprek Wonen in Utrecht

Op dinsdag 8 oktober zijn circa 60 inwoners van Utrecht, vertegenwoordigers van corporaties, ontwikkelaars en de Federatie met elkaar in gesprek gegaan over de uitdagingen en mogelijke oplossingen voor het woon probleem in Utrecht.

Onder leiding van de wethouder Wonen, Dennis de Vries, (zeer pro-huurders en enthousiaste wethouder) en een onafhankelijke gespreksleider hebben de aanwezigen, verdeeld over vele tafels 5 onderwerpen de revue laten passeren:

  1. De juiste mix van bouwtempo, betaalbaarheid en kwaliteit
  2. Meer woningen door splitsing
  3. Een plek voor middeninkomens
  4. Het verdelen van sociale huurwoningen
  5. Doorstroming

 

De Federatie heeft deelgenomen aan de discussie over de midden huur/middeninkomens en over doorstroming. Daarbij kwamen diverse knelpunten en mogelijke oplossingen aan de orde

De grote hoeveelheid suggesties en mogelijke oplossingen zijn door de medewerkers van de gemeente verzamelt en zullen gebundeld met een verslag binnenkort beschikbaar komen.

Geachte commissieleden Wonen

Graag had ik op woensdag 4 september namens de Federatie Huurders in de Commerciële Sector in willen spreken op de commissievergadering Wonen. Aangezien zich al 3 insprekers hebben gemeld voor het agendapunt 2b kan mijn verzoek om in te spreken niet worden gehonoreerd. Mijn inbreng wil ik dan ook schriftelijk bij u indienen. Inspreken woensdag 4 september 2024 in de Commissie Wonen Amsterdam

Als Federatie Huurders in de Commerciële Sector hebben wij kennisgenomen van de Evaluatie nieuwbouw middeldure huurwoningen 2023. Met de wethouder zijn wij het eens dat huurders niet alleen recht hebben op een betaalbare huurwoning, maar ook een kwalitatief goede woning. En daar knelt het in deze evaluatie want 1 op de 5 respondenten geeft een onvoldoende. In bijlage 1 van de evaluatie worden deze onvoldoendes over maar liefst 14 pagina’s breed uitgemeten. Worden deze bevindingen van huurders ook gedeeld met de verhuurders, die niet met namen worden genoemd in deze evaluatie ? Het blijkt na enig zoekwerk een keur te zijn van woningbouwcorporaties, (buitenlandse) investeerders en nog enkele andere spelers op de Amsterdamse vastgoedmarkt. Wat heeft de wethouder daarin ondernomen en mocht dat niet het geval zijn de vraag : waarom niet?

We gaan er van uit dat de woningen voldeden aan het bouwbesluit en dat gezien de oplevering van de woningen het sinds 2021 geldende bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen nog niet gold. Mocht dat wel het geval zijn, want  woningen op of na 1 januari 2021 gebouwd, dan moeten deze woningen aan de nieuwe BENG-eisen voldoen (Bijna Energie Neutrale Gebouwen)

De klachten behoren onzes inziens dan ook niet te passen bij deze nieuw opgeleverde woningen. Is het rendement op nieuwbouwwoningen zo laag dat bouwers hun toevlucht nemen tot inferieure bouwmaterialen, slechte ventilatie (ramen die niet open kunnen), schimmelvorming, lekkages, korten op koelkast (slecht functionerende huishoudelijke apparatuur), het goedkoopste sanitair, etc. Ook over de hoogte van de servicekosten en de extra kosten voor een garageplek, onveiligheid en ongedierte wordt geklaagd.

Op pagina 20 verwoordt een van de bewoners het als volgt: “Het complex lijkt eerder een investeringsproject dan een leefbare woning”. Wat is er mis geweest met het toezicht tijdens de bouw en wie controleerde de nieuwbouw bij oplevering ? Heeft de wethouder ook op dit punt actie ondernomen? Hoe zit het met de duurzaamheidseisen, de geluidsisolatie, de hittenormen (wordt de temperatuurlimiet van maximaal 450 uur per jaar overschreden), de minimale woninggrootte, vochtproblemen. Zinvol is het onzes inziens om regelmatig een APK voor huurwoningen te laten plaatsvinden. Dit alles draagt natuurlijk niet bij aan de doorstroom van mensen die ruim wonen en genoegen moeten nemen met een duurder en kleiner appartement, waar ook nog eens van alles mis mee is. Met het oog op het tegemoetkomen aan investeerders in middeldure huurwoningen door tijdelijke overgangsmaatregelen voor nieuwbouw vindt de FHCS dat er strenger moet worden toegezien op de eisen vanuit het vanaf 2021 geldende nieuwbouwbesluit. Heeft de wethouder na kennis te hebben genomen van deze  evaluatie vragen gesteld aan de betrokken toezichthouders? Verhuurders dienen er in onze optiek huurders ook te wijzen op de mogelijkheden van het vormen van een huurdersvereniging of bewonerscommissie, zodat men in gezamenlijkheid de verhuurder bij wensen, klachten etc. tegemoet kan treden. Slechts een keer wordt door de bewoners deze mogelijkheid aangedragen. Verhuurders dienen dit ook te noemen in huurcontracten en het te faciliteren.

Jan van den Berg, secretaris

Zonwering

De Woonbond besteedt in haar laatste Huurwijzer (nr .3) aandacht aan drie uitspraken van rechters over zonwering tegen oververhitting, lekkage en herstel en schadevergoeding bij schimmel. Die laatste zaak is zeer recent in een voorlopige voorziening gedaan. Er volgt nog een bodemprocedure op die deze uitspraak zal bevestigen. Dit zijn drie zaken waarin huurders met onderhoudsklachten in een gemengd complex met VvE gelijk kregen van de rechter.

In alle zaken blijft de verhuurder verantwoordelijk voor het oplossen van de klachten van de huurders en kent de rechter huurkorting toe zolang de klachten niet opgelost zijn en legt maatregelen op met dwangsom. De VvE is  geen excuus om die verantwoordelijkheid niet zelf te nemen! Huurders met vrije sector contract kunnen bij het melden van klachten naar deze uitspraken verwijzen als verhuurder wijst naar VVE als verantwoordelijke en zelf niets doet.

Diverse tentoonstellingen over wonen in Amsterdam

Form Follows Finance: De stad als ExcelsheetTot 10-11-2024 in Arcam, Prins Hendrikkade 600. Wat kost een gebouw of een gebiedsontwikkeling? De geschiedenis van het erfpachtstelsel. https://arcam.nl/events/form-follows-finance

Een kamer voor jezelf. Tot 24-11-2024 in Van Eesteren museum, Noordzijde 31. Gebouwen voor vrouwen worden in een lange lijn door de stad terug kijkend op een rij gezet, waarbij aandacht voor Architecten, geldschieters en bewoonsters besteed wordt. Hoe verandert Een kamer voor jezelf het leven van vrouwen, n.a.v. boek van Virginia Woolf, A room of one’s own. https://www.vaneesterenmuseum.nl/events/een-kamer-voor-jezelf

Het Paradijs van de Arbeiders Tuindorpen en Tuinsteden. Tot 27-07-2025 in Museum Het Schip, Oostzaanstraat 45. Behalve het prachtige museum zelf nu ook mooie actuele tentoonstelling over idealen over volkshuisvesting begin 19 e eeuw over tuinstadgedachte van wonen in groene, gezonde omgeving, heel actueel ook in het kader van duurzaamheid. https://www.hetschip.nl/tuinstadgedachte

Bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger: Kies voor volkshuisvesting. Op 1-11-2024. Bestaanszekerheid lijkt belangrijk voor nieuwe regering. Cruciaal daarvoor is fatsoenlijke huisvesting. Zolang er te weinig woningen zijn en de woonlasten de pan uitrijzen is er geen sprake van bestaanszekerheid. Wat gaat de landelijke politiek hier aan doen? Hoe willen de politieke partijen een einde aan de wooncrisis maken? Woonexperts duiken in verkiezingsprogramma’s en stellen vragen aan kandidaat kamer leden. https://dezwijger.nl/programma/kies-voor-volkshuisvesting

Geef een reactie

Wachtwoord Instellen