Wet overleg huurder verhuurder

De Federatie Huurders Commerciële Sector (kortweg FHCS) constateert dat de werking van de Wet overleg huurder verhuurder (kortweg WOHV) nog niet optimaal is. Via de z.g. servicekosten worden kosten doorbelast waar de huurder onvoldoende greep op heeft. Zij hebben geen of te weinig invloed op de inkoop van energie, schoonmaak etc. Geen idee of bij de inkoop voordelen naar de beheerder/verhuurder gaan en of er verstandig is ingekocht.

Wet overleg huurder verhuurder

Wet overleg huurder verhuurder (kortweg WOHV) nog niet optimaal is. Via de z.g.
Het gaat daarbij concreet over:

• Afsluiten contracten met collectieve warmte/koude leveranciers (keuze wie, tegen welke
    prijs e.d.)
  • Levering van elektriciteit als belangrijk onderdeel in de totale servicekosten. Zeker nu deze
    de pan uit rijzen. De FHCS wil beter omschreven instemmingsrecht.
  • Informatierecht deze gegevens te kunnen inzien (conform wet openbaar bestuur).
  • Zicht op de inspanning die een beheerder levert als onderhoudsmonteurs hun werk niet
    goed doen.
  • Verhuurder niet afschermen door de beheerder voor klachten van huurders. Verhuurders
    zijn de ontvangers van de huur en de feitelijke opdrachtgever.
  • Toegang tot de Huurcommissie voor de vrije sector (gelijke rechten.
  • Huurders in gemende complexen (koop/huur) meer toegang en invloed geven tijdens
    vergaderingen van VVE’s en besluiten over verduurzaming, renovatie, MJOP.