Duizenden huurders hebben nog geen rookmelder

Rookmelders zijn vanaf 1 juli in elk huis verplicht. Maar duizenden huurders wonen nog in een huis zonder rookmelder. De Federatie HCS roept verhuurders op om snel hun verantwoordelijkheid te nemen zodat huurders veiliger kunnen wonen.

Duizenden huurders hebben nog geen rookmelder

Verhuurders moeten verantwoordelijkheid nemen

Uit de WoonMonitor, een onderzoek van verzekeraar Interpolis, blijkt dat 1 op de vijf huurders in Nederland nog geen rookmelder heeft.

Vanaf 1 juli moet op iedere verdieping in een woning moet minimaal één goedgekeurde rookmelder aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt. Door een wijziging in het Bouwbesluit, dat regels voorschrijft voor een veilige woning, moeten ook alle huurwoningen aan deze eis voldoen.

Heeft uw verhuurder al aan de nieuwe eisen voor rookmelders voldaan? Als huurder moet u meewerken aan het ophangen van een rookmelder. Maar uw verhuurder is aan zet als het gaat om het ophangen van rookmelders volgens de regels van het bouwbesluit.

Zelf extra rookmelders plaatsen?

De Brandweer raad in veel gevallen aan om meer rookmelders in huis te hebben dan de wettelijke verplichting. Samen met de Nederlandse Brandwonden Stichting hebben zij het initiatief genomen voor de website Rookmelders. De Rookmelderwijzer helpt om in kaart te brengen wat volgens de Brandweer het beste bij uw woonsituatie past.