Federatie aanwezig op Huurdersfestival van de Woonbond op 2 november 2019

De voorzitter van de Federatie is op het Huurdersfestival geinterviewd door de directeur van de Woonbond Paulus Jansen.

Federatie aanwezig op Huurdersfestival van de Woonbond op 2 november 2019

Vraag 1

Wisso, waarom kost het zoveel moeite om jezelf te organiseren in de commerciële huursector, jullie zijn toch hartstikke slim en niet op je mondje gevallen?

Antwoord:

–          De verhuurders in de commerciële sector hebben een totaal andere opstelling dan de Corporaties. We stonden de afgelopen jaren alleen.

–          Huurdersverenigingen in de onze sector hebben het extra moeilijk. Vaak hebben ze geen of onvoldoende bijdrage van de verhuurder.

–          Vanaf nu wordt alles anders. Op 1 november is de Federatie opgericht. Deze is ontstaan vanuit de werkgroep van de Woonbond voor de Vrije Sector en naar aanleiding van het organiseren van het Symposium in juni jl. in Pakhuis de Zwijger.

Vraag 2

Jullie gaan nu een federatie oprichten van alle bewonerscommissie in de commerciële sector. Wat zijn de drie topprioriteiten voor het eerste jaar:

Antwoord:

De doelen uit ons beleidsplan realiseren. Om er een paar te noemen:

–          Bevriezing van de huren in de commerciële sector per direct.

–          Daarna zou de huurverhoging nooit meer mogen bedragen dan de consumenten prijs index (CPI).

–          De liberalisatiegrens dient verhoogd te worden tot minimaal € 1.500 per maand.

–          Huurbescherming via de Huurcommissie.

–          En natuurlijk moeten we ervoor zorgen dat veel meer HV zich aansluiten.

Vraag 3

Als Woonbond gaan we jullie in het startjaar helpen, waarom is dat nodig volgens jou?

–          Door de bijdrage en hulp van de Woonbond, die wij zeer op prijs stellen, kunnen we een vliegende start te maken.

–          De groei van het aantal aangesloten huurdersorganisaties in onze sector is ook in het belang van de Woonbond. Het is immers een groeimarkt.

–          Uiteindelijk willen we structurele financiering regelen door de verhuurders; zijn ze toe verplicht op grond van de overlegwet.